Serialismus

Seriální (serijní) kompoziční technika je založena na uspořádání (zvaném řada nebo série) výšek, délek, dynamiky, barev, způsobů hry, rytmické struktury a dalších prvků a parametrů skladby. Uspořádání podle serijních pravidel má zabezpečit soudržnost a vnitřní strukturu kompozice a zárověň odstranit nežádoucí souměrnost, pravidelnost a opakování.

Multiserialismus využívá seriální organizaci pro více hudebních parametrů současně.

Totální serialismus se snaží aplikovat seriální organizaci na všech formálních úrovních kompozice.

Serialismus lze pokládat za zobecnění dodekafonie Arnolda Schönberga a jeho žáků. Milton Babbitt rozšířil dodekafonické principy, původně použité pro tónové výšky, též na rytmickou strukturu tak, že intervalům mezi tóny přiřadil časové intervaly. Později byly aplikovány podobné principy také na další parametry jako je dynamika, zvuková barva, tempové změny apod. a též na celkovou formální organizaci skladby. Karlheinz Stockhausen a Karel Goeyvaerts odstranili ze serializmu neustále se opakující dodekafonické řady a nahradili je řadami proporcí hudebních parametrů.