Flex Nr. 33
Do nut

Composition for K-S algorithm and sine waves.
Kompozice pro K-S algoritmus a sinusové vlny.
Kompozice Flex Nr. 33 je součástí obsáhlého cyklu studií a skladeb, založených na spojité proměnlivosti některého z parametrů kompozice, nejčastěji tónové výšky. Výchozí myšlenkou byla představa „skloněných partitur“, v nichž znějící tóny putují skloněnými notovými osnovami, a jejich výšky tedy neustále stoupají nebo klesají.
Skladba Flex Nr. 33 vznikla jako zvuková a hudební analogie opakovaného míchání dvojic sousedních základních barev barevného kruhu, při němž z původních tří čistých barev postupně vzniká špinavá šeď. Jedním z hlavních cílů bylo co nejlépe zachovat ve zvuku i ve struktuře skladby symetrii vizuální předlohy.
Každou ze tří barev reprezentuje trojice oktávových souzvuků vzdálených o velké tercie. Všech devět souzvuků rovnoměrně vyplňuje tónový prostor. Každá expozice souzvuku tvořeného perkusivním zvukem vyrobeným pomocí K-S (Karplus-Strong) algoritmu zanechává po svém doznění stopu ve formě tónů se sinusovým průběhem, které stoupají nebo klesají v závislosti na sklonu partitury. Vrstvením těchto stop vznikají nekonečně stoupající a klesající zvukové struktury připomínající Rissetovo glissando. Sousední zvukové stopy jsou směšovány s postupně vzrůstající mírou nelinearity, čímž původně čisté souzvuky hrubnou a proměňují se v šum s výraznou drsnou složkou. Vznikající pocit neklidu je zdůrazněn vzrůstající nestabilitou tónů, které je dosaženo přidáváním nepravidelného skokového vibráta – jitteru. Notové osnovy partitury se průběžně sklánějí, úměrně tomu se zrychluje stoupání všech znějících tónů. Když úhel sklonu překročí 90°, stoupání přechází v klesání a s dalším otáčením notových osnov se toto klesání zpomaluje. Skladba končí, když se klesání zastaví.
Partituru skladby lze znázornit navinutím systému notových osnov na deformovaný torus. Soustava paralelních notových osnov umístěná na válcové ploše ukazuje symetrii a potenciální nekonečnost stoupání a klesání tónů, proměnlivý úhel osnov reprezentuje proměnlivou rychlost stoupání a klesání glissanda. Deformace toru, jeho zúžení do singularity tvořené jediným bodem, umožňuje změnu orientace pohybu v okamžiku dosažení nekonečné rychlosti. V protilehlé oblasti, kde jsou notové osnovy rovnoběžné s toroidálním směrem, je umístěn počátek i konec kompozice. Cykličnost a symetrie partitury na toru naznačuje možnost cyklického opakování skladby.
Název kompozice odkazuje na tvar toru a je zároveň varováním před vstupem do nebezpečného světa nekonečen a singularit.
score
Tuning: 9 edo
Recorded: Uvnitř, 11. 11. 2011
csound: M. G.
Mixed: Uvnitř, 11. 11. 2011
Duration: 18'17"
Download: ogg, mp3, flac
Copylight copylight 2009
Flex  |  Uvnitř  |  FLAO YG