Rozhovor s Radkem Kopelem
Jak dlouho existuje NAPALMED?
Založil jsem Napalmed 21. května 1994, takže teď už je to více než tři roky.
Kolik lidí tvoří sestavu skupiny?
Jsme čtyři: Martin Holý (bass, ex-LUCRECIA), Petr Beránek (bass-KREVEL, ex-FOUR SEATS FOR INVALIDES), Martin Beraxa (bicí-KREVEL, bass-FOUR SEATS FOR INVALIDES) a já, Radek Kopel.
Co znamená NAPALMED?
Nevím. Tohle slovo pochází z Deathmanovy hlavy (zpěvák F.S.F.I.), jako česká fonetická parodie na Napalm Death. Když jsem to uslyšel, moc se mi to zalíbilo, takže význam toho slova není důležitý. Postupem času jsem nalezl další významy jako: být postižen napalmem, napalm med-icína, česká slova napal med, napalm mad...
Co tě vedlo k tomu, že jsi začal dělat noise hudbu?
Dávám přednost extrémním hudebním žánrům. Vždycky jsem v hudbě hledal určitou hyperbolu, tvrdost a extrém. V 80. letech jsem začínal posloucháním rockových a heavy metalových skupin, potom jsem objevil death metal, hardcore, grindcore a nakonec mě uspokojila noise, industriální a experimentální hudba. Poslouchám hodně druhů muziky, ale tvrdá, syrová, zběsilá, zuřivě hluková je mým opravdovým „šálkem čaje". Byl to jako úder kladivem do hlavy, když jsem poprvé slyšel skladbu E.N. „Aufstehe Berlin" z jejich prvního alba (Kollaps - ´81). Pak jsem začal hledat podobné zvuky. Po dlouhou dobu byly pro mě nejextrémnější noisecoreové nahrávky ANAL CUNT, MEAT SHITS a GEROGERIGEGEGE. Druhým, ale mnohem tvrdším setkáním byli MERZBOW. Jsou pro mě dodnes totálním absolutoriem.
...a před NAPALMED jsi dělal hudbu nebo noise?
Ne. Jsem moc línej, abych se učil hrát na hudební nástroj, zkoušet apod. Jsem jediným hudebním diletantem v naší skupině. Ostatní členové jsou všichni hudebníci, tři hráči na baskytaru, jeden z nich je zároveň bubeníkem.
Jak je to s vašimi koncerty?
Hrajeme jednou za dva měsíce. Dosud jsme odehráli asi 15 živých vystoupení. Všechna jsou nahrána na videu naším VIDEOMEDem Petrem Kopeckým, který je jako náš pátý člen. Některá z nich byla nahrána i audio. Pracuju na živém CD, které bude tvořeno z těchto nahrávek jako 74minutová, jednoskladbová koláž.
Jaké zdroje zvuku používáte? (kytaru, efekty, baskytaru nebo...)?
Na počátku jsme používali jen dvě basy, bicí a můj hlas. Zněli jsme ale jako nějaká noisecoreová kapela, což jsem nechtěl. Přestali jsme používat tyto nástroje a nyní používáme preparovanou elektroniku (lo-fi zesilovače, podomácku vyrobené oscilátory...), mikrofony, železa, dřevo, plasty, megafony, sluchátka, pásky, pedálové efekty, tape deck, bicí, mixpult, preparované akustické a basové kytary a mnoho dalších věcí, které nikdo nepotřebuje.
Jaké jsou podle Tvého názoru zajímavé projekty na české scéně?
Nemyslím, že jich je mnoho...je tu několik noise projektů (NOISE LABORATORY, STEAM SYMPHONY, BILLATERAL FRATRICIDE, EPS...), pár industriálních legend (STŘEDNÍ EVROPA, PAPRSKY INŹENÝRA GARINA, SUICIDAL MEDITATIONS), pár experimentálních skupin. Jednou z velmi dobrých skupin poslední doby jsou VO.I.D., kteří produkují industriální rytmicky strukturovanou hudbu. Musím se taky zmínit o Hermafrodit. Svůj sound nazývají acid-trance/industrial-jazz, připomínají mi SCORN. Slyšel jsem jejich promo nahrávku pro jejich první CD a velmi se mi líbí. Velmi pozitivní, čerstvá injekce pro naši undergroundovou scénu. Lze tu najít mnoho metalových/rockových/bigbeatových skupin. Česká hudební scéna je velmi různorodá. Jsou tady tuny různých skupin. Například jen v oblasti mého města je asi 60 skupin (pop, country, rock, metal, punk, core, noise...atd). A to je, myslím, velmi dobře.
Co si podle Tvého názoru myslí zdejší posluchači o noise-hudbě?
Když jsem začali náš koncert, lidi stáli pod pódiem a dívali se, co se děje. Podle mě nemají rádi noise, ale je pro ně možná trochu zajímavý. Zpanikaří, když musejí poslouchat hlasité, arytmické, divné, chaotické, nestrukturované zvuky. Lepší bude, když se zeptáš jich.
Co si o noise myslíš Ty?
Noise je mnohokrát zesílený život. Někdy legrační, freaky, sračkový, šílený, hrozný, ale vždycky pravdivý! Mám rád čisté, hlasité, dobře znějící, nenudící zvuky. Tyto podmínky platí stejně, když poslouchám hudbu. Mám rád hudbu hrozně moc, ale hluk mě uspokojuje mnohem víc!
Které skupiny vás nejvíce ovlivnily?
Nebudu zde jmenovat skupiny. Mám jich rád milióny a milióny. Když poslouchám jejich hudbu, někdy objevím nějaký zajímavý nápad nebo zvuk, který se pokouším použít (v jiné formě) v NAPALMED. Možná bych mohl říct, že jsem byl nejvíce ovlivněn originalitou GEROGERIGEGEGE, VIOLENT ONSEN GEISHA, AUBE, kvalitou MERZBOW, intenzitou INCAPACITANTS a MASONNY...etc.
Chceš-li cokoliv říct čtenářům OrphanAge, máš možnost...
Buďte sami sebou! Dále pozdrav a poděkování Heleně, Lence, Jitce a Martině. Druhé ultragiga poděkování a pozdrav mému příteli Pavlovi Tušlovi. Konečně bych chtěl poděkovat i mnoha přátelům, fanouškům NAPALMED, undergroundovým freaks, přátelům po celém světě, distributorům. Zůstaňme v kontaktu!
Diskografie NAPALMED:
kazety: [nedostupné přímo u NAPALMED, kontaktujte raději labely či distributory] =================================================== NAPALMED - live performance 21.5.1994 NAPALMED - tribute to silence NAPALMED - napal-med-ley NAPALMED - nighthrashing NAPALMED - micro-mega-phone NAPALMED - complete L.P. `94-`95 NAPALMED/OUTERMOST - mental block split (Japan, noise) MAMARRACHO/NAPALMED - stop stupid scroop (Japan, noise) SADISTIC LINGAM CULT/NAPALMED (Japan, noise) HARRY CAULIFLOWER alias EARTHWORM/NAPALMED (Czech, accoustic pop) MEDUSA OBLONGADA/NAPALMED (US, electro/industrial metal) EPS/STEAM SYMPHONY/NOISE LABORATORY/NAPALMED (Czech, noise projects) VOLTIFOBIA/NAPALMED (Japan, grind core) HACHIMAN MAE/NAPALMED (Japan, psychedelic) AUBE/NAPALMED /lim.100, special packaged/ (Japan, noise) last copies NAPALMED/GESTORTE NACHBARN - nippon school (Spain, noise) CONGENITAL HAEMORRHOIDS/NAPALMED /lim.150/ (Japan, noisecore) NAPALMED/FINAL EXIT /lim.500/ (Japan, noisecore) NAPALMED/OHH DEE STIFF - bordel (Czech, industrial) YGGDRASIL/NAPALMED /lim.100/ (Germany, noise)
videokazety: [VIDEOMED, c/o Petr Kopecký] ========================= V/A USE THE EARPROTECTION 1. (180" recording from self titled festival, thrash metal, grindcore, noisebands, NAPALMED with 15" pure industrial show, first clip "audiofilth vs videoscum" as bonus) NAPALMED - the video (live performances + friendbands,new videoclips) NAPALMED - untitled (live performances + friendbands,new videoclips) NAPALMED - live performance V/A USE THE EARPROTECTION 2. (180" cuts from second issue of festival:) V/A (140" international industrial/noise/experimental video compilation: NAPALMED with 4" track "audiofilth vs videoscum IV", lim.100 in NTSC system and 200 in PAL system, hi-fi quality, special package) for original write to WILL-O-THE-WISP. V/A USE THE EARPROTECTION 3. (90",VO.I.D,NAPALMED and SLORC, excelent industrial session!!!!!)
vinyly: ============================================================ HERMIT/NAPALMED (7"EP split, lim.300, each 100 in different colour design of vinyl and cover/yellow, green and blue/) prodej u NAPALMED, piště na HERMIT nebo BEER TERRORISM RECORDS NAPALMED - up to the ears (picture LP, lim.525) brzy k dostání u EPIDEMIE RECORDS nebo NAPALMED
kompaktní disky: [vše k dostání u NAPALMED] ================================================= FOUR SEATS FOR INVALIDES - Blast! (lim.500,czech, grindcore, 2nd album, NAPALMED with 30" industrial noise symphony "ziegenkopf vs fecal" as bonus) V/A ANOMALOUS SILENCER (lim.500, international noise/industrial/experimental compilation:HERMIT/Kan/, SUKORA, HACHIMAN MAE, SOR-ZOR-SHA/Jap/, X-RAY [porno], GEISHA/Ger/, XV PAR•WEK/Pol/, SONIC DISORDER/US/, EINLEITUNGSZEIT/Slovakia/ and NAPALMED with 10" cut from live performance) V/A ROCK BOX...3 (Czech rock & metal bands,NAPALMED with 5" earthquake) V/A H-MIX (1000 copies, CD extra/CD plus format, most town and near region bands, punk, country, metal, grindcore, pop, each artist presented here own photos, written datas and video,NAPALMED with 2" jerk picture and sound) V/A ANOMALOUS SILENCER II (lim.500, international noise/industrial/experimental compilation:OUTERMOST, MAMARRACHO, FACIALMESS /Jap/, RENT-A-PLACENTA /Ger/,NOISE LABORATORY/CZ/, RED ASH/UK/, DWA, POST PRANDIALS, BASTARD NOISE/US/ and NAPALMED with excerpt from another live performance)
připravované kompaktní disky:[další informace u NAPALMED] CD 1 (74", both sides from picture LP on EPIDEMIE RECORDS in different, full versions, plus 30" industrial/noise bonus) CD 2 (72", full stuff from split with YGGDRASIL, full stuff which was used on 7" split EP with HERMIT, plus complete unreleased demo "mouthing") CD live performance (74" long track,live shows collage)
Napalmed:
c/o Radek Kopel
Lipová 1123
434 01 Most