Líbí se Vám náš server. Přidejte si tuto ikonku na svůj server.
Ta nejlepší muzika na Navrcholu
vstupenky online
vstupenky online:
Janota 1935 - staré hodnoty v novém plášti
16.05.2001 01:00, Hynek Just

Janota 1935 - Mechanické zvíře Noise-chansonová skupina Janota 1935 nemá s experimentálním minimalistou Oldřichem Janotou nic společného. Vznik jejího názvu je ve skutečnosti dílem náhody, princip hledání namátkovým otevíráním slovníku připomíná více než cokoli jiného vznik manifestu dadaismu (pozor, tenkrát ještě psychiatr Janota ve slovníku toxikologie nefiguroval!).

Všechno vzniklo v půlce devadesátých let kdesi na pražských kolejích MFF UK (Matfys), školy, která je společným jmenovatelem jádra seskupení. Několikaletá zkušenost s koncertním vystupováním a nahrání krátkého dema dodalo chlapcům odvahu k natočení první dlouhohrající desky. V průběhu roku 2000 zašli na pár dní do studia "jáMor" Ondřeje Ježka, obešli několik vydavatelství a s nejlepší se potkali u jednoho z nejmenších u nás - G.Parrot (ano toho, které je podepsáno například pod debutem Hm...). Základ k vydání regul0rního alba byl postaven, a tak se stalo, že se na pulty, které spadají do distribuce BlackPointu, Indies, Silver Rocket, či Unijazzu, v těchto dnech dostává debut Janoty 1935 - "Mechanické zvíře".

Popsat styl Mechanického zvířete není lehkým oříškem. Jde o první album, a tak je logické, že se na něm kapela představuje v celé své šíři a hloubce, nahrávka je tedy poměrně pestrá. Co je na ní sympatické, je ucelená atmosféra - dílo nejen výrazu zpěváka Martina Čmejrka, ale i zvukařského mistrovství Ondřeje Ježka - a celková délka naplňující necelých čtyřicet minut. Stylových poloh se na desce střídá několik. Je z ní cítit caveovská valivost a expresivnost ("Singapore", "Těla", "Náš barák"), popovsky agresivní kytarové plochy ("Morseova abeceda"), dunajovsky úderná rytmičnost ("Mechanické zvíře", "Mravenci") i waitsovská atmosférotvornost - "Pršiplášť" je v tomto ohledu mnohem stylovější, než samotná coververze Waitsova "Singapore".

Vztah muziky a textů je takřka kongeniální, většinou jdou ruku v ruce s náladou skladeb - unavená cesta letní rozpálenou silnicí v kombinaci s balalajkou v "Předkloněn", alkoholickým oparem načichlá "Pršiplášť" jak vystřižená ze soundtracku filmu "Down By Law" Jima Jarmushe. Někdy stačí jen zacyklená, textově vybroušená smyčka ("Mechanické zvíře", "Morseova abeceda"), jindy bývá "totéž" vyjadřováno obšírněji a rozvlekleji ("Těla"), dvakrát pánové zalovili v již existujících archivech ("Im Herbst", "Singapore"), slova "Mechanického zvířete" jsou upraveným textem T. Přidala.

Na písních je znát textová i zvuková čistota a ústrojnost, delších zašpiněných instrumentálních ploch je zde minimum. Jistou dávku psychedelické rozmazanosti by na jednu stranu aranže ještě snesly, na stranu druhou je třeba ocenit odstup, který si muzikanti zachovali, experimenty tohoto druhu končívají u debutantů nezřídkakdy křečovitě. Jen víc takových nahrávek, starým hodnotám nové ošacení jedině prospívá!

Album: Janota 1935 - Mechanické zvíře
Hodnocení: 7/10
Celkový čas: 36:56