Janota 1935 - Mechanické
zvíře
Petr Hnilo
Rocková kapela s neobvyklým
názvem Janota 1935 (stále je nutné upozorňovat na pouhou
shodu části názvu se jménem Oldřicha Janoty) vznikla v
polovině devadesátých let. Nyní jí vychází debutová
deska, která svým obsahem překvapuje. Nekompromisně
totiž dokazuje, že se na české mimomainstreamové scéně
stále objevují kapely, které se dokáží zbavit navyklých
klišé a bez jakýchkoliv skrupulí vytvářet vcelku
osobitou a kvalitní muziku.
Již úvodní Im Herbst nás
zavede do prostředí šansonu, tentokrát podaného v tvrdém
"německém" stylu, navíc částečně v němčině na text
Rilkeho básně. Představy rockově-šansonové kapely se
však posluchač brzy musí vzdát, protože po chvíli se ze
skladby stane svižná rocková záležitost, ve které
zaznívá inspirace až rammsteinovská. Následuje
předělávka skladby Singapore z repertoáru Toma Waitse,
opět dokládající volnomyšlenkářskost této rockové pětice
- podařená skladbička, která svému originálu dělá pouze
čest. Dál už má kapela posluchače
chyceného.
Janota 1935:
Mechanické zvíře
Z celkem deseti skladeb
jasně vyčnívá největší vypalovačka, skladba Mechanické
zvíře, a je pochopitelné, že tisková konference konaná u
příležitosti vydání alba začala právě jejím poslechem. Z
ní je totiž nejvíce cítit několik předností slibné
kapely: vynalézavost aranží, zarputilá energie, solidní
instrumentace a především radost z muzicírování. Tu
kapela Janota 1935 osvědčuje na všech svých živých
koncertech a není náhoda, že počet jejích příznivců
průběžně stoupá. Má-li však někde slabinu, je to na
postu zpěváka. To však s ohledem na celkový dojem téměř
neruší, neboť slova neztrácejí na uvěřitelnosti a
sdělnosti. Navíc opět nezbývá než připomenout přednosti
neškolených muzikantů - především nesvázanost tím, "jak
se věci dělat mají", a z ní vyplývající schopnost
překvapit.
Mechanické zvíře je vcelku
pestrá deska. Stojí pevně na rockových základech, ale
najít na ní lze i již zmíněný šanson nebo hospodské
šramlovité vyprávěnky jak z repertoáru kapely Sketa
Fotr, instrumentací prostou skladbičku připomínající
uvažování Einstürzende Neubauten (Srnky a jeleni),
jednodušší rockový běh-poklus na několik akordů
(Morseova abeceda) nebo náznak zrapovaného,
skandovanějšího zpěvu (Mravenci). Po poslechu celého
alba si nelze nevšimnout zřetelné inspirace u čelních
představitelů tuzemské alternativní scény - především
MCH Bandu (zejména Náš barák) a Už jsme doma. Nicméně
upřímně prohlásit: "To znám, to už jsem slyšel..." o
kapele Janota 1935 dost dobře
nejde.
Janota 1935: Im
Herbst
Pochválit lze umně
vyhotovený booklet z pauzírovacího papíru (autor martin.prochy@atlas.cz
- jak konstatují údaje na něm uvedené) a zcela jistě i
zvuk studia jáMor, jehož majitel Ondřej Ježek na desce
hostuje. Sečteno a podtrženo - velmi slibný počin stále
více známé kapely, který jistě udělá radost těm
posluchačům, kteří dychtivě vyhledávají každý náznak
posunu české rockové scény směrem k vlastnímu,
nezaměnitelnému výrazu od unifikovaného projevu,
snažícího se co nejvíce vyjít posluchači vstříc. Dle
tvrzení muzikantů se na koncertech můžeme dočkat mírných
posunů od dřívější živé podoby jednotlivých písniček,
což je jenom dobře, neboť platí známé: "Všechno je lepší
než nehybný močál." Po přibližně stovce odehraných
vystoupení se tato sympatická parta letos představí i na
větších pódiích, kupříkladu na festivalu v
Boskovicích.
Link: www.noise.cz/j1935
Vlastní materiál, foto: Alena
Hybšová